استراتژی رقابتی
بسیاری از شرکتها تلاش میکنند تا با تدوین استراتژیهای رقابتی مناسب، مزیت رقابتی را بدست آورند و با افزایش میزان رقابتپذیری محصولات خود، زمینه رشد و پیشرفت شرکت را فراهم سازند.
برای آزمون روابط مذکور اطلاعات ۴۲۴ سال شرکت شامل ١۳۰ شرکت طی سالهای ١۳۸۶-١۳۹۲ مورد استفاده قرار گرفته است.
نتایج نشان میدهد هر چند بکارگیری استراتژی تمایز نسبت به استراتژی رهبری هزینه منجر به عملکرد پایدارتری میشود، اما استراتژی تمایز ممکن است با ریسک بیشتری همراه باشد.
استراتژیهای رقابتی در واقع جهت دهی عملکرد مدیران را برای شکست رقیبان قدرتمند در بازارهای بین المللی آشکار میکند.
هدف از انجام این تحقیق شناخت استراتژیهای رقابتی شركتهای صادرکننده برتر ایرانی است.
جامعه آماری این پژوهش ۴۴ شرکت صادر کننده برتر ایرانی میباشد، از نمونه گیری تصادفی استفاده شده و حجم نمونه براساس جدول مورگان n=۳۶ است.
امروزه استراتژیهای شرکتی یکی از ابزارهای اصلی رقابتی مدیران هستند.
در این پژوهش، ابتدا ضمن بررسی فرایند تدوین استراتژیهای رقابتی با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن، ادبیات ماتریس SWOT مرور شد.
در ادامه، مدلهای اقیانوس آبی و استراتژی جودویی به عنوان ابزاریهای کاربردی و خلاقانه در شناسایی زمینههای جدید تجاری و طراحی هدفمند استراتژیهای رقابتی کلان، بررسی شدند و با استفاده از مدلهای یادشده، به منظور افزایش مزیت رقابتی در فرایند تدوین استراتژیهای رقابتی، مدل کارت امتیازی خلاقانه ارایه شد.
به منظور بررسی قابلیت اجرایی مدل ارایه شده، چارچوب پیشنهادی در فرایند طراحی و تدوین استراتژیهای رقابتی شرکت «زد» که در صنعت شیرآلات و محصولات بهداشتی ساختمانی فعال است، به اجرا درآمد و نتایج آن بیان گردید.
در انتها نیز برای تحقیقات آتی، پیشنهادهایی ارایه شد.
بهطور کلی، رابطهی بین کاربردهایTQM و عملکرد یا رابطهی بین استراتژیها با عملکرد یک شرکت مورد آزمون قرار گرفته و نتایج ارزیابی شده اند.
چون مطالعهی ما از این فرضیه حمایت میکند که مطالعهی رهبری هزینه به شدت به عملکرد مالی شرکت مربوط میشود.
منبع : مقاله استراتژی رقابتی