استرس شغلی
در سال ۹١١١ سازمان ملل متحد، استرس شغلی را بیماری قرن بیستم دانست.
انسان برای آنکه بتواند به کار و کوشش بپردازد میبایست کمی احساس استرس کند.
این استرس سودمند انسان را در جریان انجام کار هوشیار نگه میدارد، اما اگر میزان استرس ناشی از انجام کار بیش از مقدار مجاز شود باعث بروز اختلالات جسمانی، روانی و رفتاری در شاغلین شده تاثیر زیادی در کاهش بهره وری سازمانی و افزایش حوادث دارد.
جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان و معلمان مدارس شهرتان سرپل ذهاب هستند.
تعداد ۷۷ معلم و ۳۲۸ دانش آموز به صورت نمونه گیری در دسترس از مدارس شهرتان سرپل ذهاب انتخاب شدند.
دادهها با استفاده از آزمون همبستگی و شاخصهای آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
افزایش هوش هیجانی دانش آموزان میتواند باعث افزایش خودکار آمدی و تاب آوری معلمان شود ولی بایستی به گونهای تنظیم گردد که استرس شغلی معلمان از حدی فراتر نرود که توجه به این نکته میتواند در امر تعلیم و تربیت بسیار تاثیرگذار باشد .
مقدمه: استرس نوعی فرسودگی جسمی و یا روان شناختی است كه بر اثر مشكلات واقعی و یا خیالی بوجود میآید.
پیامدهای استرس شغلی منجر به نارضایتی شغلی و رها كردن حرفه و تخصص است.
روش: این تحقیق از نوع مطالعات توصیفی- مقطعی است و جامعه مورد مطالعه در این تحقیق كلیه كاركنان یكی از واحدهای سپاه میباشند.
نمونه مورد مطالعه در این تحقیق عبارتند از ١۴۶ نفر از كاركنان واحد مورد مطالعه كه به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.
نتایج: نتایج تحلیل واریانس بین استرس كار و خانواده و تنیدگی كلی نشان داد بین این دو رابطه وجود دارد و این ارتباط معنی دار میباشد، همچنین رضایت از كار و تنیدگی ارتباط معنی داری نداشتند، بین استرس خانواده و تنیدگی كلی تحلیل واریانس انجام و در نتیجه مشخص شد كه ارتباط بین این دو معنی دار بوده است، همچنین ارتباط بین تنیدگی كلی، استرس ناشی از كار و رضایت از مسوول معنی دار بوده است.
نتیجه گیری: بطور كلی در بررسی نتایج بین عوامل مختلف مشاهده میشود كه بین استرس با رضایت از كار، رضایت از مسوول و رضایت از حقوق و مزایا ارتباط معنی دار وجود داشته است.
این نتایج در مطالعات دیگر نیز مورد تایید قرار گرفته است
منبع : مقاله استرس شغلی