تربیت شهروندی
تربیت شهروندی مولفهای است که بابرنامه ریزی و چشم اندازکوتاه مدت محقق نمیگردد بلکه تربیت شهروندی باید طی زمان بسیاردراز و باروالی بسیارآرام و ملایم به ثمر برسد درجامعه شهری که دارای تنوع شخصیتی و رفتاری بسیاربالایی میباشد تربیت شهروندی یک فاکتور بسیارمه مو اساسی میباشد که دربه ثمر رسیدن این امر مردم جامعه و حکومت میتوانند ایفای نقش داشته باشند دراین تحقیق سعی به بررسی ریشهای تربیت شهروندی ازجنبههای مختلف نموده و درپایان به ارایهی ضرورتها وپیشنهاداتی جهت تقویت این امر داشتهایم لازم به ذکر است که تحقیق حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و بامراجعه به کتابخانه و جمع اوری اسنادتهیه شده است یکی از مباحث مهم امروز جهان حقوق شهروندی و تربیت شهروندی است مباحث شهروندی به شکل امروزی سابقه تاریخی ندارد، ولی باید اعتراف کرد که طی قرن اخیر مطالب و مباحث آن رشد فزایندهای داشته است.
شهروندی هویت جدیدی به فرد میبخشد که خارج از هویت فردی، خاندانی، قومی، خونی، تباری و شغلی است.
بنابراین، شهروندی به وضع رابطه میان شخص و جامعهای سیاسی به نام دولت کشور گفته میشود که براساس آن، اولی ملزم به وفاداری و دومی موظف به حمایت است.
بی گمان تربیت شهروندان خوب یکی از مهمترین دل مشغولیهای اکثر نظامهای تعلیم و تربیت در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نشان میدهد که مسیولان تعلیم و تربیت در این کشورها با عزمی راسخ و با تدوین برنامههای آموزشی متنوع، تربیت شهروند مناسب را در صدر اقدامات و فعالیتهای خود قرار دادهاند ظهور جهانی شدن همه جنبههای زندگی و نهادهای اجتماعی به ویژه نهاد تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده تاسواد، علم، تدریس، یادگیری، معلم، مدرسه، محتوای درسی و سایر مفاهیم آموزش و پرورش در حال احراز تعاریف جدید باشند.
رسالت آموزش و پرورش در این فرآیند( جهانی شدن) این است که دانش آموزان را به عنوان شهروندان جهانی تربیت کند تا آنها بتوانند نقش خود را هم به عنوان شهروند جامعه خود و هم جامعه جهانی با قبول مسیولیت در همه زمینهها ایفا کنند.
تربیت شهروندی موضوعی است كه معلمان باید قبلا با قوانین، اهداف و محتوایی كه باید در ذیل آن تدریس شود آشنا شوند، لذا این مطالعه با هدف تبیین تربیت شهروندی و شناخت مولفههای آن و بررسی روشهای متناسب با تربیت شهروندی انجام شده است
منبع : مقاله تربیت شهروندی