جو سازمانی
این مقاله به بررسی تاثیر جو سازمانی در ۷ بعد همبستگی، استقلال، چالش، منابع، بازبودن نسبت به نوآوری، تشویق و نظارت و مدیریت بر نوآور بودن در فرآیند را بررسی میکند.
اعتبار مدلهای مفهومی هر یک از ابعاد جو سازمانی و نوآور بودن در فرآیند از طریق تحلیل مسیر و تحلیل عاملی تاییدی ارزیابی شد.
در نهایت، فرضیات پژوهش با استفاده از مدل معادلههای ساختاری آزمون شد که نتایج حاکی از آن است که ابعاد نظارت و سرپرستی، چالش، منابع و باز بودن نسبت به نوآوری بر نوآور بودن در فرآیند در شرکت لیزینگ تاثیر گذار است که بیشترین تاثیر را نظارت و سرپرستی و بعد باز بودن نسبت به نوآوری تاثیر منفی دارد.
هدف مقاله حاضرتعیین رابطه بین جو سازمانی مدارس با عملکرد دبیران دبیرستانهای پسرانه شهرستان بوکان و مهاباد در سال تحصیلی۸۷- ١۳۸۶ بوده است.
دبیران دارای مدارک تحصیلی مختلف، نسبت به جو سازمانی دیدگاه یکسانی داشتهاند و از این لحاظ تفاوتی دیده نشد.
بنابراین در این راستا،پژوهش حاضر، با هدف شناخت تاثیر جو سازمانی و ارزشهای مدیریتی بر نوآوری مدیریتی در دانشگاه پیام نور انجام پذیرفت.
به منظور نیل به هدف تحقیق، سه فرضیه پژوهشی مطرح گردید و روش تحقیق توصیفی-پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه، شامل بخشهای جمعیتشناختی، ارزشهای مدیریتی، نوآوری مدیریتی و جو سازمانی بوسیله محققان مورد استفاده قرار گرفت.
براساس یافتههای تحقیق، ارزشهای مدیریتی با نوآوری مدیریتی در سازمان مورد مطالعه، رابطه معنیداری دارند.
و جو سازمانی دانشگاه در این رابطه، نقش متغیر مداخله گر را ایفا نموده و با عث تقویت رابطه این دو متغیر اثرگذار میگردد.
بنابراین، با توجه به نتایج حاصله میتوان عنوان نمود که جو سازمانی مناسب و سازنده سازمانی میتواند از طریق ایجاد احساسات مثبت و ارتقا سرمایه روانشناختی در دانشگاه پیام نور، میزان اثرگذاری ارزشهای مدیریتی بر نوآوری مدیریتی را تقویت نماید.
پژوهشها نشان میدهند که سیاستها، برنامههای سازمان، وضعیت مالی یا ارزش سهام شرکت هیچ کدام سازمان را به محیطی مناسب برای کار کردن تبدیل نمیکند، بلکه آنچه از سازمان یک محیط کار ایده آل و مطلوب میسازد، احساس کارکنان نسبت به محیط کار است.
شرایط محیط کار برای ایجاد و رشد احساس کارکنان در سه عامل خلاصه میشود: مدیریت، شغل و همکاران.
منبع : مقاله جو سازمانی