سرمایه فکری
سرمایه گذاری بیشتر و بهتر در به روز ساختن و بهبود کیفیت دانشگاهها در واقع سرمایه گذاری مستقیم در آینده شهروندان و کشورهاست.
هدف اصلی این تحقیق، مشخص کردن نقش و رابطهی سرمایه فکری و سه مولفهی آن بر عملکرد و کارایی دانشگاهها در کشور میباشد.
بنابراین در این تحقیق، سه مولفه سرمایه فکری از قبیل سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطهای به عنوان متغیر مستقل و عملکرد موسسه به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند.
تحلیل پایایی برای آزمون پایایی ساختار به عمل آمد و ضریب همبستگی پیرسون برای معلوم کردن ارتباط سه مولفه از سرمایه فکری بر عملکرد دانشگاهها به کار گرفته شد.
اکنون دارایی های فیزیکی و مالی برای دستیابی به اهداف سازمان، ضروری اما ناکافی هستند.
در عوض، دانش، تنظیمات فناوری، روابط خوب با مشتری، سیستمهای اطلاعاتی و.
باور بر این است که سرمایه فکری شامل سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری، نقش فزایندهای در عملکرد شرکت داشته و بر دستاوردهای مالی آن همچون، ارزش بازار، سودآوری، بهره وری و .
.. موثر میباشد.
با توجه به نتایج آزمون فرضیات، ضریب ارزش افزوده فکری بر چهار شاخص عملکرد مالی شرکت، تاثیری مثبت دارد .
در بین اجزای ضریب ارزش افزوده نیز، کارایی سرمایه بکار گرفته شده، بیشترین تاثیر را بر عملکرد مالی شرکتها نشان میدهد.
توسعه فنآوریهای اطلاعاتی و شبکههای ارتباطی سهم بهکارگیری دانش و اطلاعات را در سطح جهانی به میزان زیادی افزایش داده است.
امروزه سرمایه فکری در حال تبدیل شدن به یک منبع مهم و حیاتی در ایجاد رشد اقتصادی میباشد.
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری شهر بوشهر میباشد.
این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است.
ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده و برای تعیین قابلیت اعتماد) پایایی( از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که حاکیت از اعتبار بالای پرسشنامهها دارد.
برای آزمون فرضیات پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Amos استفاده شده است.
نتایج پژوهش نشان میدهد، سرمایه فکری تاثیر مثبت و معناداری بر توانمندسازها داشته و این خود عملکرد شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری شهر بوشهر را تحت تاثیر قرار میدهد
منبع : مقاله سرمایه فکری