آثار و موانع گریه
گاهی گریه نکردن، ریشه در امور جسمانی دارد که لازم است با رجوع به متخصص، این مانع برطرف شود.یکی از موانع مهم گریه بر امام حسین علیهالسلام قساوت قلب است، بر اساس تصویری که اهلبیت علیهمالسلام از انسان ارائه میدهند، قلب و دل انسان، صفحه نگارشی گسترده است که چشم و زبان و گوش، قلمهای یادداشت آن میباشند؛ یعنی آدمی هر کاری که میکند، هر آنچه را میبیند یا میشنود یا میگوید، در واقع در همان لحظه مشغول یادداشت آن بر قلب خود است؛ لذا امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرماید : «القَلْبُ مُصْحَفُ الْبَصَر» [1]؛ پس قساوت دل، یا نورانیت دل حاصل یادداشتهایی است که قلم چشم، زبان و گوش بر آن نگاشتهاند.حضرت علی علیهالسلام میفرماید«مَا جَفَّتِ الدُّمُوعُ إِلَّا لِقَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ مَا قَسَتِ الْقُلُوبُ إِلَّا لِکَثْرَةِ الذُّنُوب» ؛[2] «چشمها خشک نمیشوند، مگر به سبب قساوتی که دلها پیدا میکنند و دلها قساوت پیدا نمیکنند، مگر به سبب گناهانی که انجام میشود»، لذا سزاوار است عزادار امام حسین(علیه السلام)، در همه عمر به ویژه ایام عزای حسینی، گناهان خود را ترک کند تا موانع بهره بردن از سفره نورانی امام حسین علیهالسلام برطرف شود، خصوصاً گناهانی که با چشم انجام میشود. چشمی که آلوده به نگاه حرام است، اگر لطف اهلبیت علیهمالسلام نباشد، توفیق گریه بر حسین علیهالسلام را از دست میدهد.
به این معنا که گاه شخص حتی به خود نیزسختگیری میکند که در فرهنگ اسلامی از آن به خساست و دنایت طبعی یاد میشود.
البته در قرآن واژه خسیس به این معنا به کار نرفته اما در روایات این واژه برای بیان مرتبهای از بخل بهکار رفته است.
در اسلام به جنبه بخل بیشتر از خساست پرداخته شده است؛ زیرا اگر کسی بتواند از بخل رهایی یابد، بهطور طبیعی از خساست رهیده و این گونه نیست که اگر خساست درمان شود، بخل نیز درمان شود؛ زیرا شخص ممکن است به خودش بپردازد، ولی حاضر نشود به دیگری بدهد؛ اما اگر به دیگری بخشش کند، بهطور طبیعی نسبت به خود خساست به خرج نخواهد داد.
منبع : مقاله آثار و موانع گریه