استراتژی رقابتی
لیکن در دنیای امروزی و مدرن، رقابت یک عامل پویا است و تکنولوژیهای نوین محصولات جدید، مرزبندیهای جدید بازار، فرآیندهای تولیدی جدید و مفاهیم جدید مدیریتی منجر به شکل گیری، تغییر و یا حتی از بین بردن مزیت رقابت صنعتی ملی میشود.
امروزه استراتژی رقابتی و شاخههای محوری آن در مورد تحلیل صنعت، تحلیل رقبا و تعیین موقعیت استراتژیک به عنوان بخشی پذیرفته شده از فعالیت مدیریتی محسوب میشوند.
استراتژیهای رقابتی یا استراتژی کسب و کار سازمان چگونگی رقابت و برتری در برابر رقبا، چهارچوب و الگوی رقابت و جایگاه و چشم انداز لازم را برای سازمانها تعیین مینمایند.
کتاب استراتژی رقابتی، ازجمله کتبی است که مبتنی بر اعدادی مهم است – در این کتاب سه و پنج مطرح هستند که سه نمایانگر استراتژیهای عمومی( هر شرکتی باید یک استراتژی عمومی اتخاذ کند زیرا در غیر این صورت در مقابل حریفانش شکست خواهد خورد) و پنج نشانگر نیروهای رقابتی است( آنچه که یک شرکت باید انجام دهد تا توان رقابتی خویش را حفظ نماید ). طی بیست سال پس از نخستین انتشار، اجماع نظر زیادی در این زمینه وجود دارد که نیروهای رقابتی واقعیتر از استراتژیهای عمومی هستند.
این تحقیق نشان میدهد که چگونه ارتباط بین فعالیتها و استراتژیهای رقابتی بر روی عملکرد سازمانی را در صنعت بانکداری تاثیر گذار میباشد.
یافتههای ما نشان میدهد که a) استراتژیهای رقابتی باعث اعتدال ارتباط بین عملکردها و فعالیتهای استراتژیک بازاریابی و عملکردهای سازمانی میگردد، b) تصمیمات راهبردی یکپارچه خاص در مورد عملکردها و فعالیت بازاریابی دارای تاثیر قابل توجهی بر روی عملکرد سازمانی میباشد، و c) عملکرد بانکهای محلی در میان گروههای استراتژیک متفاوت بوده که بستگی به کیفیت تناسب راهبردی دارد.
در مطالعات مربوط به مدیریت راهبردی خدمات، ارتباط راهبردی نزدیک بین استراتژیهای رقابتی و عملکردها برای سازماندهی خدمات دارای اهمیت زیادی میباشد.
علاوه بر این چنین ارتباطات راهبردی برای بدست آوردن رقابتهای در سطح جهانی حایز اهمیت میباشد.
علاوه بر این استراتژیهای بازاریابی که سازگاری را بین بازاریابی و استراتژیهای بازاری ایجاد میکند برای عملکرد سازمانها حایز اهمیت میباشد.
از این رو چنین فرایندی ضروری میباشد تا ارتباط بین بازاریابی و استراتژیهای رقابتی را درک کنیم و به بررسی این موضوع بپردازیم که چگونه ارتباطات راهبردی تاثیری بر روی عملکرد سازمانها دارند.
منبع : مقاله استراتژی رقابتی