تصویر سازمانی
بی شک، به دست آوردن و حفظ وجهه و تصویر بیرونی مثبت، یکی از اهداف مهم تمامی سازمانها محسوب میشود.
نهایتا، در دانشگاه امام صادق( ع) مولفههایی همچون هویت و فرهنگ دانشگاه، دانش آموختگان، گزینش و سایر عوامل بدو ورود، شهرت و پیشینه خاص، ویژگیها و عملکرد بخشهای مختلف، محیط فیزیکی و نمادها، کارکنان در تماس با مخاطبان بیرونی و پوشش رسانهای اخبار و مراسم مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تصویر این دانشگاه شناسایی شده اند.
تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد تصویر سازمانی در دانشگاه به منظور ارایه مدل مناسب انجام گرفته است.
لذا در این پژوهش، به بررسی دقیق مبانی نظری و ادبیات تحقیق و بررسی پیشینههای پژوهشی مرتبط، پرداخته شد و بدین ترتیب مولفههای تشکیل دهنده تصویر سازمانی استخراج گردید.
یافتهها نشان داد که تصویر سازمانی در دانشگاههای استان گلستان دارای ١۴ بعد و ۷۲ مولفه است.
مفهوم تصیویر سازمانی در عرصههای پژوهشی آموزشی ونیز فعالیتهای اجرایی حوزه روابط عمومی ،موضوع اساسی وبنیادین به شمار میآید بنا به گفته مافیت( ١۹۹۴) در واقع به سختی میتوان گفت که اندیشه وایده تصویر سازمانی چیز جدیدی است بنا به گفته( فلاناگان )( ١۹۶۷) از متصدیان اجرایی تبلیغات – شرکت AT&T از سال ١۹۰۸ درگیر کارخلق تصویر برای خود بوده است اما با این حال درک وتعریف مفهوم تصویر سازمانی سالهای سال برای صاحب نظران ارتباطات سازمانی ونیز رشتههای کسب وکاری مرتبط با آن یعنی تبلیغات بازاریابی مدیریت وروابط عمومی ،موضوعی مبهم به شمار میآمد به همین دلیل است که در متون مربوط به این رشتهها ،تعاریف وبرداشتهای پرشماری از مفهوم( ( تصویر) ) میتوان یافت وبا وجود تلاشهای صورت گرفته در گذشته هنوز هم اجماع کاملی در مورد تعریف تصویر سازمانی وجود ندارد .
دراین تحقیق که به روش مطالعه کتاب خانهای صورت پذیرفته است ابتدا به پیشینه موضوع تصویر سازمانی پرداخته شده وسپس ابعاد تصویر سازمانی( شهرت ،پیشینه سازمان و.
…) رابطه تصویر سازمانی وشهرت تحوه ایجاد وخلق تصویر سازمانی تبین شده است همچنین با توجه به وجود تفاوتهایی در بین شرکتهای تولیدی وخدماتی ،به بررسی تصویر سازمانی در شرکتهای ارایه دهنده خدمات نیز پرداخته شده ودر آخر به نیز پیشنهادات ومزایای وجود تصویر سازمانی مثبت تبیین شده است .
منبع : مقاله تصویر سازمانی