رهبری موثق
هدف پژوهش بررسی ارتباط هوش اخلاقی با رهبری موثق با نقش میانجیگری هوش فرهنگی بود.
بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد هوش اخلاقی، رهبری موثق و هوش فرهنگی استفاده شد.
دادههای پژوهش با آزمونهای رگرسیون و مدل معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS مورد تحلیل قرار گرفت.
سطح مطلوب هوش اخلاقی و هوش فرهنگی رهبران و اعضای هییت علمی دانشگاهی نقش موثری بر خودآگاهی و ایجاد فضای اعتماد و تعامل در دانشگاهها به عنوان محیطهای چند فرهنگی دارد.
روش تحقیق توصیفی- همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است.
برای بررسی روایی پرسشنامهها تحلیل عاملی تاییدی اجرا شده و برای سنجش پایایی، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد.
ضرایب آلفا به ترتیب ۹۰/۰، ۸۷/۰، ۸۹/۰ و ۹١/۰ به دست آمد.
دادهها پس از جمعآوری با بهکارگیری نرمافزارهای آماری SPSS و LISREL تحلیل شد.
یافتهها نشان داد اثرات مستقیم رهبری موثق بر سرمایه اجتماعی، خلاقیت و نوآوری مثبت و معنادار است.
به علاوه، اثرات غیرمستقیم رهبری موثق بر خلاقیت و نوآوری با میانجیگری سرمایه اجتماعی مثبت و معنادار است.
بر این اساس مدیران بانکها میتوانند در سبک رهبری خود بر ارتباطات دوسویه، تشریک مساعی، اعتماد و مشارکت کارکنان متمرکز باشند، و از این طریق خلاقیت و نوآوری کارکنان را ارتقا دهند.
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه کارکنان ادارههای آموزش و پرورش است که تعداد آنها ۶۶۳ نفر بودند.
برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامههای رهبری موثق والومبا و همکاران و رفتارهای انحرافی بنت و رابینسون استفاده شد.
پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب رهبری موثق( ۰/۸۵) و رفتار انحرافی( ۰/۷۳) محاسبه شد.
تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و آزمون تحلیل واریانس انجام شد.
نتایج نشان داد که بین رهبری موثق( ۰/۲۸۵-=p< ۰/۰١,r )، مولفههای شفافیت رابطه ای( ۰/۲۲۶-=p< ۰/۰١,r )، جنبههای اخلاقی درونی شده( ۰/١۶۰-=p
منبع : مقاله رهبری موثق