خودکارآمدی
مفهوم «خود-کارآیی» در مرکز نظریه شناخت اجتماعی آلبرت بندورا، روانشناس معروف، قرار دارد.
دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی( میانگین، فراوانی، انحراف معیار) و استنباطی( ضریب همبستگی پیرسون، ضریب رگرسیون و آزمون تحلیل واریانس یک راهه) تحلیل شد.
نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
همچنین بین خودکارآمدی و راهبردهای شناختی- فراشناختی رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر خودکارآمدی تحصیلی و خستگی شناختی بر حل مسایل شناختی دانش آموزان است و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر و دختر پایه اول متوسطه در دبیرستانهای شهر سرایان تشکیل میدهند.
حجم نمونه اولیه پژوهش ۴۵۰ نفر از دانش آموزان پایه اول متوسطه بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده و سپس براساس مقیاس خودکارآمدی تحصیلی، ١۲۰ دانشآموز( ۶۰ دختر و ۶۰ پسر) دارای خودکارآمدی تحصیلی بالا و پایین انتخاب و به صورت تصادفی در ۸ گروه ١۵ نفره جایگزین شدند.
در نهایت، دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس سه راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتههای پژوهش نشان داد که اثر سطح خودکارآمدی تحصیلی و خستگی شناختی در عملکرد حل مساله دانش آموزان معنی دار است.
با توجه به یافتههای بالا، برای مطالعه عملکرد دانش آموزان در موقعیت حل مساله، تمرکز بر نقش متغیرهای خودکارآمدی و خستگی شناختی ضروری بهنظر میرسد.
وقتی با چالشی مواجه میشوید، آیا حس میکنید میتوانید به پا خیزید و تمام تلاش خود را برای رسیدن به هدف به کار ببندید یا تسلیم شکست میشوید؟ آیا جملهی معروف «خواستن، توانستن است» را سرلوحهی خود قرار میدهید یا در تواناییهایتان برای برخاستن و غلبه بر مشکلاتی که زندگی سر راه شما قرار داده است شک میکنید؟ خودکارآمدی یا همان باور شما نسبت به تواناییهایتان برای دست و پنجه نرم کردن با مشکلات، نه تنها میتواند روی احساسی که نسبت به خود دارید تاثیرگذار باشد، بلکه در موفقیت شما برای دستیابی به اهدافتان نیز نقش دارد و مهم است.
حالا باید دید که تعریف دقیق این مفهوم چیست ؟
منبع : مقاله خودکارآمدی