خوش بینی و دیدگاه های آن
پترسون در این مقاله ابتدا به تعریف خوش بینی میپردازد و سعی میکند با مرور ادبیات این حوزه، تعریفهای مختلفی را که از خوش بینی وجود دارد جمعبندی کند.
فروید، لازاروس و آرون بک ازجمله دانشمندانی هستند که دیدگاههای آنها در تعریف خوش بینی مورد اشاره قرار گرفته است.
نویسنده با استفاده از روش تحلیل متون دینی، درصدد پاسخ به این سوال است که آیا مفهوم خوشبینی در منابع اسلامی دارای همان مولفههایی است که در روانشناسی مطرح شده است؟ جستوجو و تحلیل آموزههای نهجالبلاغه نشان میدهد که خوشبینی از سه مولفه تشکیل شده است: «توجه انتخابی»، شامل توجه مثبت به ویژگیهای خداوند، زیباییهای جهان، ویژگیها و رفتار مثبت افراد، افکار و گفتار مثبت، امکانات و نعمتهای خداوند، نقاط مثبت خود، و توجه بیشتر به نتایج کارها تا مشکلات آن است.
«تفسیر منطقی»، به: امتحان دانستن سختیها و مشکلات، موقتی دانستن رویدادهای مثبت و منفی، نقش خدا، خود و دیگران در وقوع رویدادها اشاره دارد.
این جنبش در پی آن است که از نقاط قوت انسانها به عنوان سپری در مقابل بیماری روانی بهره گیرد.
برای گردآوری دادهها مقیاس جهت مداری زندگی( LOT-R )، مقیاس سلامت عمومی( GHQ-۲۸ )، مقیاس رضایت از زندگی( SWLS) و پرسشنامه ویژگیهای جمعیت شناختی به کار برده شد.
برای تحلیل دادهها از رگرسیون چندگانه به روش سلسله مراتبی همزمان استفاده شد.